peyment01
payment02
payment news

رجیستری کارتخوان چیست؟ قطعا شما با واژه “رجیستری” آشنایی دارید و در زمان خرید برخی از کالاهای دیجیتال مانند گوشی های تلفن همراه، تبلت و یا … با آن برخورد کرده اید. در وهله اول توضیحاتی رو درباره طرح ریجستری خواهیم داد تا به طور کامل با این طرح آشنایی داشته باشید.

طرح ریجستری برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ در کشور به اجرا درآمد و به دلیل مشکلات مختلفی که وجود داشت یکسال بعد و در اوایل سال ۱۳۸۶ متوقف شد، اما این طرح مجددا در سال ۱۳۹۴ مطرح شد و در پاییز سال ۱۳۹۶ مجددا به اجرا در آمد. ریجستری به معنای بررسی اصالت گوشی تلفن همراه و یا کالای دیجیتالی می باشد که شما خریداری کرده اید.

این طرح برای اولین بار برای گوشی های هوشمند برند آیفون در حال اجرا بود اما در حال حاضر این طرح برای جلوگیری از قاچاق تمامی کالاهای دیجیتال و حمایت از واردات قانونی صورت می گیرد. از سال ۱۴۰۰ طرح ریجستری نه تنها برای تلفن های هوشمند بلکه برای کالاهایی مانند دستگاه بارکد اسکنر، ساعت‌ های هوشمند، مبدل های تلفن ثابت به سیار، تبلت ها، موبایل واره ها و … اجرا شد.

در طرح ریجستری صرفا کالاهایی که به صورت قانونی و از گمرک وارد کشور شده اند فعال خواهند شد. در طرح ریجستری هر کالای دیجیتال که امکان دریافت مجوز از سامانه همتا رو نداشته باشد، تنها در مدت زمان سی روز فعال بوده و پس از آن قطع خواهد شد. به عبارت دیگر کالایی که ریجتسری آن موفقت آمیز نباشد بدین معنی است که هزینه گمرک آن پرداخت نشده و این کالا به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور شده است.


رجیستری کارتخوان چیست؟

با طرح ریجستری و دلایل اجرای این طرح آشنا شدید. حال این سوال مطرح می شود که آیا طرح ریجستری برای دستگاه های کارتخوان هم به اجرا درآمده یا خیر؟ دستگاه های کارتخوان در دو نوع ثابت و سیار در بازار موجود می باشند و به وسیله ی سیم کارت هایی که در داخل آن ها قرار داده می شود قابل استفاده هستند.

دستگاه های کارتخوان به دلیل استفاده از سیم کارت برای انتقال داده ها در زمان انجام تراکنش در لیست ” موبایل واره ها ” قرار گرفته و شامل طرح ریجستری می شوند. موبایل واره ها در واقع تجهیزات الکترونیکی هستند که روی آن ها سیم کارت نصب شده و قابلیت اتصال رادیویی دارند.

ساعت های هوشمند سیم کارت خور، دستگاه های کارتخوان، دستگاه های PDA و حتی دوربین های مدار بسته سیم کارت خور هم جزو موبایل واره ها محسوب می شوند. پس از اجرای طرح ریجستری بر روی دستگاه های کارتخوان این دستگاه ها همانند سایر تجهیزات الکترونیکی قطع می شوند.

اما شما چطور باید بفهیم که دستگاه کارتخوان ما به علت احرای طرح ریجستری غیر فعال شده؟ و آیا راهی برای جلوگیری از آن وجود دارد یا خیر؟ ما در این مقاله از پارت ارتباط آوا قصد داریم تا به بررسی پاسخ این پرسش ها بپردازیم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.


طرح رجیستری کارتخوان ۱۴۰۱

همونطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم طرح ریجستری به منظور جلوگیری از واردات کالای قاچاق و حمایت از واردات قانونی کالاها صورت می گیرد پس بدین ترتیب تمامی کارتخوان های موجود در کشور شامل اجرای این طرح نمی شوند. برخی از دستگاه های کارتخوانی که تولید داخل کشور می باشند و یا از طریق مبادی رسمی به کشور وارد شده اند شامل این طرح نخواهند شد.

اما در صورت بروز قطعی دستگاه کارتخوان چگونه می توان به این موضوع پی برد که دستگاه کارتخوان دچار مشکل شده یا شامل طرح ریجستری شده است؟ در صورت قطع شدن دستگاه کارتخوان، دستگاه معمولا با خطاهایی مانند عدم شناسایی سیم کارت، خطای اتصال به شبکه و یا خطاهایی از این قبیل مواجه می شود.

در این صورت شما نیاز دارید تا در ابتدا از شارژ دستگاه کارتخوان، اتصال درست سیم کارت به شبکه اینترنت، سالم بودن سیم کارت و همچنین نحوه صحیح قرارگیری سیم کارت در محل جای گذاری آن اطمینان حاصل کنید. اگر مشکل همچنان رفع نشد سیم کارت رو از دستگاه بیرون بیاورید و یک سیم کارت دیگر که امکان اتصال به اینترنت داشته باشد رو جاگزین کنید.

اگر باز هم خطای دستگاه برطرف نشد دستگاه کارتخوان شما شامل طرح ریجستری شده است. البته لازم به ذکر می باشد که در برخی اوقات با تعویض سیم کارت این مشکل به صورت موقتی رفع شده اما پس از دو الی سه روز برای سیم کارت جدید شما هم نمایان می شود، در این صورت دستگاه شما به دلیل اجرای طرح ریجستری غیر فعال می باشد و دچار مشکل شده است.


نحوه وصل شدن دستگاه های کارتخوان شامل طرح ریجستری

تنها راه وصل شدن دستگاه های کارتخوان قطع شده در طرح رجیستری مراجعه به سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی (سامانه همتا) می باشد. با مراجعه به سامانه همتا شما نیاز به ثبت تیکت با مشخصات دستگاه کارتخوان خود خواهید داشت. بعد از به ثبت رسیدن تیکت، کارشناسان مربوطه پس از گذشت ۲ الی ۳ روز کاری تیکت شما رو بررسی خواهند کرد و دستگاه کارتخوان شما مجددا وصل شده و قابل استفاده می باشد.

برای ثبت تیکت مورد نظر شما به اطلاعاتی مانند مدل دستگاه، شماره سریال دستگاه، برند دستگاه و همچنین IMEI دستگاه کارتخوان نیاز خواهید داشت. برای این کار شما می توانید به سامانه همتا مراجعه کنید و یا اپلیکیشن همتا رو روی تلفن همراه خود نصب کنید.


کد IMEI چیست؟

کد IMEI در واقع شناسه ی هر کالای موبایل واره و دیجیتال می باشد و برای هر دستگاه یک کد اختصاصی IMEI وجود دارد. از این کد برای رهگیری دستگاه های گم شده و یا دزدیده شده استفاده می شود. شما می توانید از این کد برای ثبت ریجستری هم استفاده کنید. در ادامه با نحوه دریافت کد IMEI برای دستگاه های کارتخوان سیار MF919 و H9 آشنا خواهید شد.


نحوه دریافت کد IMEI در کارتخوان H9

برای دریافت کد IMEI در کارتخوان H9 کد #3333 # رو وارد کرده و گزینه VERSION رو انتخاب کنید. سپس وارد صفحه 4 منو شوید. عددی که به شما نمایش داده می شود کد IMEI خواهد بود.


نحوه اطلاع از ثبت ریجستری

چگونه از ثبت رجیستری مطلع شویم؟ روش های مختلفی برای اطلاع از ثبت ریجستری وجو دارد که برای تمامی این روش ها شما ملزم به ارسال کد IMEI به سامانه همتا خواهید بود. روش های اطلاع از ثبت ریجستری به شرح زیر هستند.

  • اپلیکیشن همتا
  • کد دستوری #۷۷۷۷*
  • مراجعه به سامانه همتا
  • پیامک به شماره ۷۷۷۷

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

ما در این مقاله از نگین تمدن زندگی به بررسی اجرای رجیستری کارتخوان ها پرداختیم و تمام مفاهیم پیرامون آن رو برای شما عزیزان به طور کامل شرح دادیم. ریجستری به معنای بررسی اصالت گوشی تلفن همراه و یا کالای دیجیتالی می باشد که شما خریداری کرده اید. این طرح برای جلوگیری از قاچاق تمامی کالاهای دیجیتال و حمایت از واردات قانونی صورت می گیرد.

در طرح ریجستری هر کالای دیجیتال که امکان دریافت مجوز از سامانه همتا رو نداشته باشد، تنها در مدت زمان سی روز فعال بوده و پس از آن قطع خواهد شد. به عبارت دیگر کالایی که ریجتسری آن موفقت آمیز نباشد بدین معنی است که هزینه گمرک آن پرداخت نشده و این کالا به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور شده است.

لازم به ذکر است که تمامی کارتخوان های موجود در کشور شامل اجرای این طرح نمی شوند. برخی از دستگاه های کارتخوانی که تولید داخل کشور می باشند و یا از طریق مبادی رسمی به کشور وارد شده اند شامل این طرح نخواهند شد.

نگین تمدن زندگی
ارسال از طریق واتساپ