peyment01
payment02
payment news

بسیاری از مشاغل به شدت به عملکرد سیستم پوز و دستگاه کارتخوان خود وابسته هستند و همین امر انجام کلیه اصول نگهداری از دستگاه کارتخوان را برای اطمینان از عملکرد خوب برای آن ها مهم می کند. وقتی دستگاه های کارتخوان به دلیل استفاده نادرست خراب شوند و از کار بیفتند اغلب منجر به توقف فروش در برخی از کسب و کارها می شوند چون در آن زمان ممکن است مشتری پول نقد کافی برای خرید کالاهای خود نداشته باشد. همان طور که می دانید ممکن است حذف تمام احتمالات خرابی سیستم امکان پذیر نباشد و برخی مشکلات مربوط به بانک یا شرکت صادرکننده و عوامل دیگر باشد اما چندین روش وجود دارد که صاحبان کسب و کار و افرادی که مستقیما با دستگاه پوز کار می کنند، بهتر است انجام دهند تا باعث افزایش طول عمر دستگاه کارتخوان و سیستم پوز آن ها شود.

استفاده مناسب توسط افرادی که مستقیما با دستگاه کارتخوان کار می کنند

مانند تمام دستگاه های دیگر دستگاه کارتخوان به گونه ای طراحی شده است که در صورت استفاده نادرست مستعد عملکرد پایین و خرابی است. از آن جا که اعضای کارکنان شما وقت قابل توجهی را با این دستگاه صرف می کنند بهتر است قبل از کار، روش استفاده و مراقبت درست را به آن ها آموزش دهید تا مطمئن شوید که مراحل صحیح را در رابطه با کار با دستگاه انجام می دهند. کارمندان شما بیش از هر شخص دیگر از آن استفاده می کنند پس هنگام طولانی شدن عمر سیستم و محافظت از دارایی های شما می بایست مسئولیت پذیر باشند.

نیاز به کمک یک متخصص در زمینه دستگاه های کارتخوان

داشتن یک مشاور یا متخصص در امر حفاظت از تجهیزات مهم کسب و کار شما، بسیار مفید است که دستگاه کارتخوان و سیستم پایانه فروش نیز جزو همین سخت افزارها هستند. به همین دلیل ارتباط با یک شرکت خدمات فناوری اطلاعات برای بازرسی و تعمیر دستگاه کارتخوان می تواند ضروری باشد. پیشگیری بهترین درمان است بنابراین با متخصصانی کار کنید که پشتیبانی ۲۴ ساعته را در خصوص مشاوره دستگاه های کارتخوان داشته باشند تا به محض خرابی یا بروز مشکل از آن ها کمک بگیرید تا در کمترین زمان ممکن نیاز شما را پاسخ دهند.

در زمان تحویل کارتخوان آن را خوب چک کنید

قدم اول در رابطه با اصول نگهداری از دستگاه کارتخوان زمانی است که پس از خرید آن را دریافت می کنید. حتما می بایست دستگاه و تمام تجهیزات جانبی آن را بررسی و چک کنید تا از سالم بودن ظاهری آن اطمینان حاصل کنید. پس از آن دستگاه را راه اندازی کنید تا مطمئن شوید که خوب کار می کند و مشکلی در برقراری اتصال به شبکه و غیره نداشته باشد.

اصول تمیز کردن دستگاه کارتخوان

مهم ترین جزء در دستگاه کارتخوان هد مغناطیسی آن است. یک دستگاه بسیار کوچک که وظیفه خواندن اطلاعات را برعهده دارد. هد مغناطیسی دقیقا کار خواندن اطلاعات را با کشیده شدن کارت از روی نوار مشکی رنگ کارت بانکی شما انجام می دهد. این هد می بایست کاملا تمیز و فاقد گرد و غبار یا کثیفی باشد. بنابراین غیر از کارت بانکی اشیای دیگری در آن قرار ندهید. چند وقت یکبار دستگاه را خاموش کرده و یک دستمال نرم را روی آن قسمت به آرامی بکشید تا تمیز شود.

نگهداری باتری دستگاه کارتخوان

شما به عنوان کسی که با دستگاه کارتخوان کار می کنید و صرفا عملیات مربوط به پرداخت و انجام تراکنش ها را انجام می دهید فقط یک باتری در دستگاه کارتخوان را مشاهده می کنید که می بایست مواردی را جهت عمر طولانی باتری رعایت کنید.

  • دستگاه را به مدت ۲ ساعت شارژ کنید.
  • پس از دریافت دستگاه کارتخوان و شارژ شدن کامل آن میزان نگه داشته شدن شارژ را قبل از شارژ مجدد اندازه گیری کنید تا برای دوره های بعدی و پس از گذشت زمان از میزان عمر باتری اطمینان حاصل نمایید. ممکن است پس از استفاده دستگاه کارتخوان رفته رفته از عمر باتری آن کاسته و ساعات کمتری شارژ نگه دارد.
  • قبل از رسیدن باتری به شارژ ۱۵ درصد، آن را مجددا شارژ نکنید.
  • تنها از شارژرهای اصلی و مخصوص دستگاه های کارتخوان برای شارژ کردن دستگاه استفاده کنید. استفاده از شارژر نامناسب باعث آسیب رسیدن به دستگاه می شود و همچنین عمر باتری را کم می کند.
  • دستگاه را همیشه روشن نگذارید.
  • هنگام روشن بودن دستگاه یا هنگام بالا آمدن نرم افزار، به هیچ عنوان باتری را از دستگاه خارج نکنید.
  • در هنگام اتصال کابل شارژ به دستگاه احتیاط کرده تا سوکت نشکند و یا کابل آن خم یا پاره نشود.

باتری دیگر در دستگاه کارتخوان وجود دارد که ممکن است از یکی از جنس های نیکل کادمیوم، نیکل متال هیبرید و لیتیوم یون باشد که در صورت بروز مشکل فقط به وسیله متخصصان تعمیرکار دستگاه های کارتخوان و وسایل الکترونیکی قابل تشخیص و تعمیر است.

قسمت مخصوص درج سیم کارت در کارتخوان ها

  • سیم کارت را در جای مخصوص خود قرار دهید، اگر قرار باشد در جای درستی نباشد خشاب آن به طور کامل بسته نخواهد شد.
  • از وارد کردن هر گونه فشار به محل نصب سیم کارت خودداری کنید زیرا باعث شکستن سیم کارت و یا پین های آن قسمت می باشد.
  • از قرار گرفتن دستگاه در محیط های دارای آلودگی، گرد و غبار، مایعات و روغن جلوگیری کنید و آن را در محل های تمیز و خشک قرار دهید.
  • با دست های کثیف و روغنی با دستگاه کارتخوان کار نکنید.
  • سیم کارت های نانو و میکرو برای دستگاه های کارتخوان مناسب نیستند.

موقع قرار دادن رول کاغذی در دستگاه مراقب باشید

  • این قسمت نیز مانند قسمت های دیگر مهم است که تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار باشد.
  • هر کاغذ رولی مناسب هر دستگاهی نیست. به ضخامت کاغذ و رنگ چاپ مورد استفاده در آن دقت کنید.

اصول نگهداری از دستگاه کارتخوان

اصول نگهداری از دستگاه کارتخوان کار خیلی سختی نیست اما نیاز به توجه و دقت کافی دارد. هر قدر در استفاده از آن ها محتاط تر باشید عمر دستگاه و کارایی آن برای شما بیشتر خواهد بود. پس از زمانی که دستگاه کارتخوان را خریداری کردید، می بایست در نگهداری آن کوشا باشید. دستگاه را دائما روشن نگذارید، قسمت های مختلف آن را به آرامی پاک کنید، در محیط های خیلی گرم قرار ندهید، در شارژ کردن آن نهایت دقت را داشته باشید تا عمر باتری آن طولانی باشد و مراقبت های دیگری که در متن مقاله به صورت جزئی و دقیق به آن پرداخته شده است.

بله، نباید دستگاه و مخصوصا صفحه نمایش آن را مستقیما در معرض نور خورشید قرار داد. همچنین دستگاه کارتخوان را در محیط های بسیار گرم قرار ندهید زیرا به هر حال این قطعه، قطعه الکترونیکی است و گرمای زیاد به قطعات داخلی و حتی خارجی آن آسیب می رساند.

دستگاه کارتخوان را حداقل ۵ دقیقه و حداکثر تا ۳ ساعت می توانید خاموش کنید.

پس از تنظیمات ابتدایی کارتخوان و شروع به کار آن نباید رمز را چندین مرتبه به اشتباه وارد کنید زیرا ممکن است عملکرد برخی منوها را قفل کند که مجبور خواهید شد با پشتیبان تماس گرفته تا مشکل برطرف شود. این اتفاق ممکن است چندین ساعت پروسه فروش شما را به تاخیر بیندازد.

نگین تمدن زندگی
ارسال از طریق واتساپ