peyment01
payment02
payment news

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و پیرو آن الکترونیکی شدن پرداخت ها هر روز شاهد افزایش تقاضای افراد برای دستگاه های کارتخوان هستیم. از طرفی با توجه به وارداتی بودن دستگاه کارتخوان و هزینه هایی که وجود دارد بانک ها به صورت جدی در پی جمع آوری کارتخوان هایی با تراکنش مبلغ پایین هستند و دلیل جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش توسط بانک نیز همین موضوع است.

امروز قصد داریم شما را نسبت به واقعیتی مهم که بر روی کسب و کارتان تاثیر می گذارد آگاه کنیم. با صرف ۵ دقیقه زمان برای مطالعه، به نکات مهمی در این خصوص پی خواهید برد!

روند تقاضای دستگاه کارتخوان

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم هر روز شاهد تقاضای بیشتر و بیشتر افراد برای دریافت دستگاه های کارتخوان هستیم. پیشرفت تکنولوژی و به میدان آمدن پرداخت های الکترونیکی روند کسب و کارها را تغییر داد. بسیاری از صاحبان مشاغل به سمت خرید دستگاه کارتخوان روی آوردند. اما با شیوع ویروس کرونا که در اواخر سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد نیاز به پوزهای بانکی افزایش یافت. در طول این مدت کمتر شغلی را شاهد بودیم که از روش پرداخت سنتی استفاده کند. حتی مغازه های کوچک و نانوایی ها هم دارای دستگاه کارتخوان هستند. با توجه به نیاز افراد و جامعه و شرایط کسب و کارها، کارتخوان های سیار روی کار آمدند. کارتخوان های سیار برای مشاغل متحرک که نیازمند دستگاه پوز در هر زمان و مکان هستند بسیار مناسب اند.

دلیل جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش توسط بانک

هزینه تراکنش دستگاه های کارتخوان، اجاره و همچنین هزینه نصب و راه اندازی آن ها بر عهده بانک هاست. همان طور که ذکر شد دستگاه های کارتخوان وارداتی هستند. بانک ها برای وارد کردن کارتخوان ها با توجه به تحریم ها، دارای محدودیت هایی نیز هستند که روند واردات را دشوار می کند. این دشواری کار و پرداخت هزینه باعث شده که بانک ها جدیت بیشتری در خصوص مبلغ تراکنش دستگاه های کارتخوان داشته باشند. زیرا هر چه تراکنش پوزها بیشتر باشد هزینه های ناشی از وارد کردن، نصب، اجاره و غیره که بانک ها عهده دار آن هستند؛ کمتر و به نوعی برای بانک ها سودمندتر خواهد بود.

شرایط بانک ها در ازای ارائه دستگاه کارتخوان چیست؟

با توجه به هزینه های ناشی از ارائه کارتخوان، بانک ها اقدام به جمع آوری کارتخوان های با تراکنش پایین کرده اند. حال که داوطلب برای دریافت کارتخوان زیاد شده هزینه بانک ها نیز بالا رفته است. به همین دلیل مبلغ تراکنش متقاضیان می بایست در حد قابل قبولی باشد تا برای بانک ها صرفه اقتصادی داشته باشد. در غير اين صورت كارتخوان‌ هايي كه حداقل تراكنش ماهانه را نداشته باشند جمع آوری می گردند.

اصولا کارتخوان‌ های کم ‌تراکنش جز زیان برای بانک‌ ها نتیجه‌‌ مفیدی ندارند. کمکی هم به جذب سپرده و گردش مالی نمی کنند. همین می تواند دلیل جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش توسط بانک باشد. پس به فکر جذب متقاضیانی هستند که مبلغ تراکنش ماهیانه قابل قبولی دارند. بانک ها در ازای ارائه دستگاه کارتخوان به متقاضیان غیر از دریافت مدارک شناسایی و جواز کسب و غیره حداقل مبلغ تراکنشی برای آن ها تعریف می کنند. اگر مبلغ تراکنش کمتر از میزان تعریف شده باشد کارتخوان را پس خواهند گرفت.

مثلا استفاده از دستگاه‌ هاي كارتخوان بانک ملي دارای شرایط تراکنش ماهیانه ۲۵ تراکنش و در مجموع به مبلغ ۲۵ میلیون تومان است. البته این می تواند در تعداد تراکنش بیشتر بدون محاسبه گردش حساب را طي اين مدت در برگيرد.

جمع بندی

با توجه به نیاز روزافزون صاحبان مشاغل به دریافت دستگاه های کارتخوان، بانک ها موظف به پشتیبانی از آن ها هستند. اما تعداد این کارتخوان ها زیاد شده به طوری که مشاغل بسیار کوچک نیز از آن ها استفاده می کنند. در نتیجه جمع مبلغ تراکنش آن ها طوری نیست که بانک از پس هزینه های ورود دستگاه از خارج کشور، نصب و راه اندازی، کارمزد و غیره برآید. در نتیجه اقدام به جمع آوری پوزهایی کرده که دارای مبلغ تراکنش پایین هستند.

عمدتا دستگاه های کارتخوان از خارج کشور وارد می شوند. با وجود تحریم ها هم تهیه و وارد کردن آن ها به سختی امکان پذیر است.

بانک مرکزی چندین سال است که برای ارائه خدمات هیچ کارمزدی از مردم دریافت نمی کند. تمام این خدمات برای مردم رایگان و بر عهده بانک ‌ها بوده است. اما رفته رفته با افزایش تعداد دستگاه های پوز و مبالغ تراکنش های پایین بانک ها رسما هیچ سود و درآمدی از این طریق ندارند.

اتفاقا تعداد زیادی از فروشندگان به علت همین تعداد و مبلغ تراکنش پایین اخطارهایی را از بانک مربوطه دریافت کرده اند. اگر روند به همین صورت باشد بانک کارتخوان را از آن ها پس خواهد گرفت.

خیر، در صورتی که شما دستگاه کارتخوان شخصی خود را خریداری نمایید به علت کم بودن تعداد تراکنش ها دستگاه شما قطع نمی شود. البته به دلیل قوانین شاپرک نیاز هست که در ماه چند تراکنش نامحدود روی دستگاه خود بکشید تا ترمنال شما صفر تراکنش نشود.

نگین تمدن زندگی
ارسال از طریق واتساپ